چرا فلسفه 16آذر به دست فراموشی؟

بیش از نیم قرن از 16 آذر 1332، روز اعتراض به ورود نیکسون به ایران و اقدام عملی علیه استعمار پذیری حاکمیت وقت می گذرد. این جنبش پس از کودتای ننگین آمریکایی 28 مرداد 1332 انجام شد و منجر به شهادت 3 تن از دانشجویان گردید. آرمان اصلی شهدای 16 آذر، مبارزه با سلطه استعماری امریکا  و رژیم ستم شاهی که تحت حمایت آمریکا قرار داشت بود. اما نکته قابل تامل این است که دانشجویان امروز از ماهیت روز دانشجو اطلاعی ندارند.
تشکیل نظام جمهوری اسلامی و ایجاد فضای آزادی و حکومت مردمی و مبارزه با استکبار جهانی در حقیقت تحقق آرمان 16 آذر است. گرامی داشت 16 آذر برای تبیین ابعاد نظام جمهوری اسلامی و تقویت موضع ضد استکباری نظام و شکرگزاری برای این نعمت الهی است. با این اوصاف متأسفانه برخی افراطیون دوم خرداد وجنبش سبز در فتنه88، بجای اینکه فلسفه جریان 16 آذر، آرمان‌های شهدای آن و نسبت آن را با نظام جمهوری اسلامی بررسی و تحلیل کنند، مسیر را منحرف کرده و سعی داشتند در آستانه 16 آذر ماه، روز دانشجو، با ساماندهی حضور چهره‌های دگراندیش، استفاده ابزاری از جنبش دانشجویی و برگزاری سخنرانی با محوریت تخریب دولت و زیر سوال بردن نتایج انتخابات، تخریب ساختارهای اصلی نظام و حمله به ارزش‌ها را در دستور کار قرار دهند. شاید بهبرداری دلخواه دانشجویان با مقوله 16 آذر پتانسیل این روز را از خود آنها و از ملت ایران سلب می کند چرا که در این روز عده ای به دنبال مطالبات صنفی، عده ای به دنبال جریان سیاسی محقق نشده خود و جمعی نیز به دنبال دعوای لیبرالیسم و مارکسیست یا طرح حقوق فرهنگی خود هستند.عده ای هم از سرخوردگان انتخابات دهم میدان داری می کردند.

باید گفت بزرگ نیا، قندچی، شریعت رضوی! ببخشید که........................

حجله آماده نکرده ایم! و برخی دوستان در بعضی دانشگاهها شیرینی پخش می کنند و به جای سوگواره، جشنواره برپا می کنند. ببخشید که در شناسایی فلسفه حرکتتان کوتاهی کردیم! اما ما بر خود تکلیف دانستیم فلسفه 16 آذر را تشریح کنیم تا دانشجویان بدانند وجه تسمیه روز دانشجو چیست؟  چرا امروز خیابانی به نام 16 آذر در مجاورت دانشگاه تهران نامیده شده است؟ و چرا حادثه 16 آذر در تاریخ جنبش دانشجویی ایران با یاد سه قطره خون به ثبت رسید؟

اما درفتنه 88 چه؟

جنبش مرده سبز اموی با هوچی گری و جنگ روانی به دنبال ازبین بردن مسیر ضداستکباری این روز و در پی آن رسیدن به مطامع سیاسی خود بود.حتی بعضا عنوان شده بود که 16 آذر برای ما(جنبش سبز اموی) روز مرگ و حیات است!!!

با مطالعه مطالب فوق، مشخص است تعریف افراطیون از جنبش دانشجویی، تکرار 18 تیر یا فتنه های پس از انتخابات بود،حوادثی که امریکا و برخی وابستگانش و رسانه‌های خبرپراکنی را شاد کرد به طوری که به تصور خود هر لحظه منتظر براندازی نظام بودند. درحالیکه این اتفاقات خیل عظیم مردم را دلنگران و دل امام زمان (عج) و رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی و دلسوزان انقلاب اسلامی را بدرد آورد.

این درحالی است که 16 آذر به‌عنوان حرکتی ضد استبدادی که ریشه استعماری داشت و مصداق آن شاه و امریکا بود شکل گرفت.این از انصاف بدور است؛ نظامی که در خط مقدم مبارزه با استکبار است و رژیم ستم شاهی را ساقط کرده، در روز 16 آذر به چالش کشیده شود. اگر این جریان افراطی بدنبال احیای جنبش ننگین خود است، پرداختن به آن در 16 آذر به دلایل تاریخی ، کاملاً غلط است.

جنبش دانشجویی که ماهیتا ضد ظلم و انتقادی است مطالباتی دارد که با توجه به ظرفیت‌های مردم سالاری دینی نظام در چارچوب قانون اساسی قابل طرح، بررسی و پیگیری است. افراطیون جریان دوم خرداد و جنبش سبزدروغین باید بدانند امروز جریانات دانشجویی مستقل از رفتار پدرسالارانهاحزاب، مطالبات خود را تعقیب می‌کنند و افراطی‌گری عده‌ای را نمی‌توان به پای جنبش دانشجویی نوشت.

 چرا 16 آذر روز دانشجو؟ 

بعد از كودتاى 28 مرداد 1332، رژيم وابسته پهلوى كه توانسته بود با كمك اربابان امريكايى بر اريكه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پايه هاى حكومت خود را تثبيت كند، اما غافل از اينكه مقاومت مردم بطور كامل از بين نرفته و ايران در اولين فرصت خشم و انزجار خويش را نشان خواهد داد.
نيكسون معاون رئيس جمهور امريكا در سال 1332، راهى ايران گرديد. در حقيقت او مى آمد تا نتيجه سرمايه گذارى بيست و يك ميليون دلارى را كه سازمان جاسوسى امريكا سياه در راه كودتا و سرنگونى دولت مصدق هزينه كرده بود، از نزديك مشاهده كند. ملت در حال افسردگى و از نفاق و تفرقه اى كه استبداد توانسته بود در ميان او ايجاد كند، ناراحت بود.
رهبرى نهضت مقاومت، قصد رساندن صداى اعتراض مردم را به گوش جهانيان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را كه مى خواست با مشروع جلوه دادن رژيم كودتا، امتيازات مورد نظر خود را در محيط آرام بدست آورد، خنثى كند. اجراى اين برنامه به عهده كميته هماهنگى دانشگاه تهران واگذار شده بود.

تظاهرات دانشجويان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به ورود دنيس رايت، كاردار جديد سفارت انگليس در ايران، از روز 14 آذر 1332، آ‎غاز گرديد. دانشجويان دانشكده هاى حقوق و علوم سياسى، علوم دندان پزشكى، فنى،

پزشكى، داروسازى در دانشكده هاى خود تظاهرات پرشورى عليه رژيم كودتا برپا كردند. رژيم پهلوى كه به خوبى از خشم ملت و خصوصا دانشجويان نسبت به خود و اربابان امريكا از پيش آگاه بود، با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.
روز 15 آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه كشيده شد و ماموران انتظامى، در زد و خورد با دانشجويان، شمارى را مجروح و گروهى را دستگير و زندانى كردند. صبح روز 16 آذر 1332، گارد تا دندان مسلح رژيم پهلوى براى اولين بار وارد صحن دانشگاه شد تا فرياد مخالفان را در گلو خفه كند.
در يكى از كلاسهاى درس دانشكده فنى، چند تن از دانشجويان در اعتراض به حضور ماموران گارد رژيم شاه در صحن دانشگاه، آنها را به مسخره مى گيرند و همين بهانه كافى بود تا وارد كلاس درس شوند و با ايجاد جو رعب و وحشت، محيط را براى بهره بردارى و گرفتن زهر چشم دانشجويان آماده سازند. ماموران گارد با حمله به دانشجويان بى پناه سه تن از آنان به نام های مصطفي بزرگ نيا،مهدي شريعت رضوي واحمد قندچی را به شهادت مى رسانند.
حادثه 16 آذر 1332، بعنوان يك روز (مقاومت تاريخى) در تاريخ دانشگاه تهران ثبت شد. از آن پس، همه ساله به رغم كوشش رژيم و ساواك، دانشجويان دانشگاه تهران و ديگر دانشگاههاى سراسر ايران مراسم و تظاهراتى به ياد شهيدان آن روز برپا مى كردند.

شهيد چمران در ر ابطه با حادثه 16 آذر مى گويد:

 وقايع آن روز چنان در نظرم مجسم است كه گويى همه را به چشم مى بينم، صداى رگبار مسلسل در گوشم طنين مى اندازد، سكوت موحش بعد از رگبار، بدنم را مى لرزاند، آه بلند و ناله جانگداز مجروحين را در ميان اين سكوت دردناك مى شنوم. دانشكده فنى خون آلود را در آن روز و روزهاى بعد به راى العين مى‌بينم........

نيكسون معاون رئيس جمهور امريكا به ايران مى آيد تا نتيجه بيست و يك ميليون دلار خرج كودتا را ببيند.)

" خصوصيت بالقوه دانشجويان در اين است كه با تحرك گرايش، استنباط و فهم خود فضا را تغيير مى دهند."

شرط اصلى در تضمين امروز و فرداى دانشجو ميزان برخوردارى او از معنويات است. فارغ التحصيل دانشگاه ما بايد نسبت به كشور و ميهن خود وفادار و متعهد باشد. با رافت و عطوفت با انسان ها برخورد كند و تنها در انديشه پر كردن جيب خود نباشد و براى رسيدن به اين هدف، انس با خدا و چشيدن لذات ذكر و دعا و تضرع اجتناب ناپذير است و اين هديه بزرگ را تشكل ها و انجمن هاى اسلامى بايد به دانشجويان تقديم كنند."

 تهیه و تنظیم : آقای حامد محفوظی، مسئول آموزش بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی مغان

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها : روز دانشجو, چرا فلسفه 16آذر به دست فراموشی؟, فلسفه 16 آذر, چرا 16 آذر روز دانشجو؟, فلسفه روز دانشجو, شهيد چمران در ر ابطه با حادثه 16 آذر مى گويد, فتنه 80, ,